Kampüs genelinde giriş kapıları, binalar ve yurtlar dahil olmak üzere tüm girişlerde termal kameralar ile ateş ölçümü yapılacaktır.
Kampüs genelinde açık ve kapalı tüm alanlarda; derslik, laboratuvar, atölye ve ofisler dahil maske kullanımı zorunludur.
Sosyal Mesafe kuralı (1.5-2 m.) tüm alanlarda uygulanacaktır.
Tüm öğrenci ve çalışanların HES (Sağlık Bakanlığı ‘Hayat Eve Sığar’) Uygulamasını indirmeleri ve ‘Güvenli Alan’ olarak belirlenen mekanların girişlerinde yer alan QR Kod uygulamasını kullanarak HES Kodlarını okutmaları gerekmektedir.
Herhangi bir belirti ya da sağlık sorunu yaşandığında, bulunulan binanın ‘Triyaj Sorumlusu’ ile iletişime geçilmelidir.
Salgın süresince kampüs içinde eğitim ya da sosyal amaçlı tören, kutlama ve etkinlikler yapılmayacaktır.
Salgın süresince Kampüs içinde Öğrenci Kulüpleri Etkinliklerine ara verilmiştir.
Salgın süresince yeme – içme hizmetlerinin sağlıklı bir şekilde sürdürülebilmesi için kampüs içindeki açık alanlarda çok sayıda yeme – içme istasyonu oluşturulmuştur. Mümkün olduğunca açık alanlardaki üniteleri ve bina teras alanlarını kullanınız.
Yemek esnasında maske çıkarıldığı için salgın bulaşı açısından riskli bir süreçtir. Bu nedenle yemeğinizi mümkün olduğunca paket olarak alıp açık alanda ve yalnız yemeyi tercih ediniz.
Yemekhane ve Kantinlere girmeden önce ve çıktıktan sonra ellerinizi sabunla en az 20 saniye yıkayınız ya da dezenfekte ediniz.
Sıra beklemeniz gerektiğinde fiziksel mesafeyi en az 1,5 metre olacak şekilde koruyunuz.
Yemekhane ve Kantinlere maskenizi ağız ve burnunuzu kapatacak şekilde takmış olarak giriniz. Maskenizi sadece yemek yerken çıkarınız.
Eğer kapalı alanda yemek yediyseniz, yemekhane ve kantinde mümkün olduğunca az zaman geçiriniz.
Belirlenen oturma planına uyunuz. Karşılıklı değil çapraz oturma düzenini kullanınız.
Kişisel eşyalarınızı (kaşık, çatal, bıçak, peçete) ortak kullanmayınız.
Yemek yerken mümkün olduğunca konuşmayınız.
Yemek esnasında maske çıkarıldığı için salgın bulaşı açısından riskli bir süreçtir. Bu nedenle salgın süresince çalışan yemekhaneleri yalnızca paketli yemek dağıtımı için kullanılacak, oturma düzeninde yemek hizmeti verilmeyecektir. Her bina yemekhanesine, çalışan sayıları kapsamında paketli yemek gönderimi yapılacaktır. Çalışanlar, binalarında bulunan yemekhanelerden yemeklerini temin ederek açık alanlarda ya da masalarında yiyebilirler.
Salgın süresince yeme – içme hizmetlerinin sağlıklı bir şekilde sürdürülebilmesi için kampüs içindeki açık alanlarda çok sayıda yeme – içme istasyonu oluşturulmuştur. Mümkün olduğunca açık alanlardaki üniteleri ve bina teras alanlarını kullanınız ve yalnız yemeye özen gösteriniz.
Yemekhane ve Kantinlere girmeden önce ve çıktıktan sonra ellerinizi sabunla en az 20 saniye yıkayınız ya da dezenfekte ediniz.
Fiziksel mesafeyi en az 1,5 metre olacak şekilde koruyunuz.
Yemekhane ve Kantinlere maskenizi ağız ve burnunuzu kapatacak şekilde takmış olarak giriniz. Maskenizi sadece yemek yerken çıkarınız.
Kişisel eşyalarınızı (kaşık, çatal, bıçak, peçete) ortak kullanmayınız.
Yemek yerken mümkün olduğunca konuşmayınız.
İzolasyon odası COVID-19 hastaların değerlendirildiği ve sevk edilene kadar bekletildiği alandır. Başka amaçla kullanılmamalıdır.
Aynı anda odada tek bir hasta bulundurulmalıdır.
Sadece hastanın bakımından sorumlu olan personelin odaya girişine izin verilmelidir.
Protokol defterine hasta çalışanın & öğrencinin kayıtları mutlaka yapılmalıdır.
Odaya giriş ve çıkışlarda el hijyeni sağlanmalıdır.
Sağlık personeli için: Kişisel koruyucu ekipmanlar giyilirken ve çıkartılırken kurallara uygun bir şekilde sırayla giymeye (önlük, maske, gözlük/yüz koruyucusu ve eldiven) ve çıkarmaya (eldiven, gözlük/yüz koruyucu, önlük, maske) dikkat edilmelidir.
Kullanılan kişisel koruyucu malzemeler oda dışına çıkarılmamalı, izolasyon odasında bulunan tıbbi atık kutularına atılmalıdır.
Hastaya kullanılan tıbbi araç ve gereçler (tansiyon aleti, derece vb.) diğer hastalar için kullanılmadan önce alkollü el dezenfektanı ile dezenfekte edilmelidir.
Hastayı transfer eden kişinin transfer sırasında hasta ile teması olmayacaksa eldiven ve/veya önlük giymesine gerek yoktur. Hasta ile temas ihtimali varsa eldiven ve önlük giymesi gerekir.
Transfer sırasında hastanın eldiven ve/veya önlük giymesine gerek yoktur.
COVID-19 vakasının, oda temizliğini yapacak kişi tıbbi maske, forma ya da tek kullanımlık önlük, yüz koruyucu ve eldiven kullanmalıdır; temizlik görevlisi ellerini yıkadıktan sonra eldiven giymeli ve temizliği eldivenli ellerle yapmalıdır.
COVID-19 vakası olması durumunda o sınıf/oda boşaltılmalı, 24 saat süreyle havalandırılmalı ve boş tutulması sağlanmalıdır. Bunun sonrasında temizliği yapılmalıdır.
İzolasyon alanı boşalınca bir süre havalandırılmalı ve dezenfekte edilmelidir.
Temizliği yapan kişi tıbbi maske, forma ya da tek kullanımlık önlük, yüz koruyucu ve eldiven kullanmalıdır.
Özellikle dokunulan yüzeyler su ve deterjanla temizlenmeli, hastane dezenfeksiyonunda tercih edilen bir dezenfektan kullanılarak yüzey dezenfeksiyonu sağlanmalıdır. 1/100 sulandırılmış çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) ya da klor tablet (ürün önerisine göre) kullanılabilir.
Hasta çıkartıları ile kirlenmiş yüzeylerde öncelikle kağıt havlu kullanarak temizlik, sonrasında 1/10 sulandırılmış çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681- 52-9) ya da klor tablet (ürün önerisine göre) ile dezenfeksiyon yapılır, kuruyana kadar beklenir.
Ölçüm yapılırken ateş ölçerin mode olarak vücut (body) modu seçilmelidir. Yoğun olan bina girişlerinde termal kameralarla ayrıca ateş ölçümleri yapılmaktadır.
Özel aracı ile işe gelen çalışanlar ve velisi tarafından bırakılan öğrenciler arada en az 1.5-2 metre mesafe bırakarak ateş kontrol bölgesine yaklaşmalı; ölçüm alanlarında yığılmalara müsaade edilmemelidir.
Ölçüm işlemi cihazı 5 -15 santimetrelik mesafeden ölçüm düğmesine basarak alına tutularak yapılacaktır (yerleştirme için aşağıdaki resme bakın), Alında saç, ter, kozmetik ürün olmamasına veya şapka takılmamasına dikkat edilerek yapılacaktır.
Ortam sıcaklığı önemli derecede farklı ise veya alın terli ise, ateşi kulak memesinin arkasından da ölçülebilir. Saç, ter, kozmetik ürün olmamasına veya şapka takılmamasına dikkat edilerek yapılacaktır.
Alından veya kulak arkasından ölçülen ateşin normal değeri 36-37,5 °C aralığıdır. 36°C derece altında bulunan ölçümlerde ortam sıcaklığı ve cihazın yanlış ölçme durumu göz önüne alınarak ölçüm tekrar edilmelidir.
Ölçüm yapacak kişiler maske, siperlik ve eldiven; ölçüm yapılan kişiler maske kullanmalıdır ve her iki taraf da sosyal mesafesine dikkat etmelidir.
Dış ortam ısısı 10 °C derecenin altında ya da 40 °C derecenin üzerinde cihaz performansı etkilenebilir. Araçla alana girenleri iç ortamda ateş ölçümü yapılması sağlıklı olacaktır.
Aynı cihaz ile iki ölçüm arasında 1 dakikalık bekleme süresi bulunmalıdır. Ölçüm yapılan infrared termometreler uzun süre elde tutulmamalıdır Ateş ölçerler sudan ve doğrudan güneş ışığı dâhil ısıdan uzak tutulmalıdır.
Ateş ölçerler düşürülmemeli, düşme ya da çarpma ile hasar görüp camı kırılmış olanlar kullanılmamalıdır. Termometreler kullanıldıktan sonra alkol bazlı (en az %65 ve üzeri olmalı) dezenfektanla silinerek dezenfekte edilmelidir.
Ateşi 37.8 °C ve üzeri olanlar binaya alınmayacaktır. Çalışanların birim sorumlularına, ziyaretçilerin ise ziyaret edecekleri birime bilgi verilmelidir.
Kişisel Koruyucu Ekipman (KKE) takma sırası:
Kişisel Koruyucu Ekipman (KKE) çıkarma sırası:
Görevlinin iş mahallinden ayrılması halinde diğer mesai partneri ateş ölçümünü üstlenmelidir.
Öğle yemeği ve diğer aralara çıkmadan önce kullanılan maske ve siperlik çıkartılır, maskeler uygun şekilde ilgili atık kutusuna atılır. Siperlikler alkol bazlı ( en az %65 ve üzeri olmalı) dezenfektanlarla silinerek muhafaza edilmelidir.
1. AMAÇ Ambulanslarda hastane öncesi acil sağlık hizmeti sunumu sırasında hastalar, ambulans personeli ve diğer kişilere yönelik enfeksiyon kontrol tedbirlerini sağlamak üzere yapılan temizlik, dezenfeksiyon ve sterilizasyon esaslarını ortaya koymaktır.
2. KAPSAM Ambulans, tıbbi cihaz ve tekrar kullanılan malzemelerin temizlik ve dezenfeksiyon işlemlerini kapsar.
3. KISALTMALAR:
4. TANIMLAR:
a) Dekontaminasyon: Dezenfeksiyon/sterilizasyon öncesinde, fiziksel veya kimyasal yöntemlerle bir yüzey veya malzemeden organik madde ve patojenleri uzaklaştırarak, güvenli hale getirme işlemidir. b) Dezenfeksiyon: Cansız materyallerde hastalık yapabilen mikroorganizmaların yok edilmesi veya engellenmesi işlemidir.
c) Dezenfektan: dezenfeksiyon işleminde kullanılan maddelere verilen isimdir.
d) Sterilizasyon: Tüm canlı organizmaların uzaklaştırılması veya inaktivasyonudur.
5. SORUMLULAR: Acil Sağlık İstasyonlarına ait ambulanslarda görev yapan tüm personel, bu talimat Hükümlerine uymakla sorumludur.
6. FAALİYET AKIŞI:
6.1. Gün içinde genel temizlik bir kez yapılmalı, bulaş riski taşıyan her vaka sonrası yüksek dezenfeksiyon yapılması sağlanmalıdır.
6.2. Ambulans temizliği Vaka Sonrası Ambulans ve Malzeme Temizlik Kontrol Listesine (İST.LS.02) kaydedilerek imzalanmalıdır.
6.3. Temizlik ve Dezenfeksiyonda kullanılacak solüsyonun hazırlanışı: Kan ve vücut sıvıları bulaş olmayan alet ve malzemeler için düşük düzey dezenfeksiyon veya su ve deterjanla temizlik yapılırken, kan ve vücut sıvıları bulaş olan alet ve malzemeler için yüksek düzey dezenfeksiyon uygulanmalıdır. 6.4. Solüsyon hazırlamak için piyasada bulunabilen ve %5 klor içeren çamaşır suyu ve Hidrojen Peroksit sıvısı sulandırılarak kullanılmalıdır. Yüksek düzey dezenfeksiyon için %5 klor içeren çamaşır suyundan 1/10 (1 birim %5’lik çamaşır suyu, 9 birim su ya da 10 cc %5’lik çamaşır suyu,90 cc su) hesabıyla solüsyon hazırlanmalıdır.
6.5. Yüksek düzey dezenfeksiyon yapılması gereken aletler dezenfektan madde ile işleme girmeden önce mutlaka iyi bir şekilde deterjan (temizlik malzemeleri solüsyonu) + su ile yıkanmalıdır. Dezenfeksiyon öncesinde su ve deterjanla temizlik işlemi yapılmazsa dezenfeksiyon etkin olmaz.
6.6. Dezenfeksiyon sonrasında musluk suyu ile iyi bir şekilde durulanma yapılmalıdır.
6.7. Durulanma sonrasında alet kuruduktan sonra kapalı olarak saklanır.
6.8. Düşük düzey dezenfeksiyon için %5’lik klor içeren çamaşır suyu 1/100 oranında sulandırılarak solüsyon hazırlanmalıdır. (Bu solüsyon: 1 birim %5’lik çamaşır suyu, 99 birim su ya da standart dezenfeksiyon için hazırlanan çözeltiden 1 birim alınıp 9 birim suya ilave edilerek hazırlanmalıdır.)
6.9. Solüsyonlar günlük olarak hazırlanıp kullanılmalıdır.
6.10. TIBBİ CİHAZ VE MALZEMELERİN BAKIM VE TEMİZLİĞİ
6.10.1. Ana Sedyenin Bakım ve Temizliği (Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama
a) Hazırlanan solüsyonla yıkanmış ve sıkılmış temizlik bezi ile tüm metal parçalar silinmeli, işlem tamamlanmalıdır.
b) Aynı solüsyonla tüm plastik parçalar ve şilte silinmeli, işlem tamamlanmalıdır.(bu işlem her vakadan sonra ve haftada bir rutin olarak tekrarlanır.)
c) Bu işlemler tamamlandıktan sonra lityum esaslı madeni yağla hareketli parçalar yağlanmalı, yağın fazlası silinerek alınmalıdır.(bu işlem haftada bir tekrarlanmalıdır.)
6.10.2.Sandalye Sedyenin Bakım ve Temizliği (Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama Hazırlanan solüsyonla yıkanmış ve sıkılmış temizlik bezi ile tüm metal parçalar silinmeli, işlem tamamlanmalıdır.
a) Aynı solüsyonla tüm plastik parçalar ve şilte silinir, işlem tamamlanır.(bu işlem her vakadan sonra ve haftada bir rutin olarak tekrarlanmalıdır.)
b) Bu işlemler tamamlandıktan sonra lityum esaslı madeni yağla hareketli parçalar yağlanmalı, yağın fazlası silinerek alınmalıdır.(bu işlem haftada bir tekrarlanır.)
6.10.3. Faraş Sedye (Scoop)nin Bakım ve Temizliği(Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama
a) Hazırlanan solüsyonla yıkanmış ve sıkılmış temizlik bezi ile tüm metal parçalar silinmeli, işlem tamamlanmalıdır.
b) Bu işlemler tamamlandıktan sonra lityum esaslı madeni yağla hareketli parçalar yağlanmalı, yağın fazlası silinerek alınmalıdır. (Bu işlem haftada bir tekrarlanır.)
6.10.4. Vakum Sedyenin Bakım ve Temizliği (Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama Hazırlanan solüsyonla yıkanmış ve sıkılmış temizlik bezi ile tüm yüzey alt, üst edilerek silinmeli, işlem tamamlanmalıdır.
6.10.5. Sırt Tahtası(Spıne Board) (Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama
a) Hazırlanan solüsyonla yıkanmış ve sıkılmış temizlik bezi ile tüm yüzey alt, üst edilerek silinmeli, işlem tamamlanmalıdır.
b)Olağandışı koşullar da( çok kanlı ve kirlenmişse. v.b.), bol tazyikli su ile yıkandıktan sonra, Hazırlanan solüsyonla yıkanmış ve sıkılmış temizlik bezi ile tüm yüzey alt, üst edilerek silinmeli, işlem tamamlanmalıdır. c) Temizleme işlemi her hastaya kullanım sonra tekrarlanmalıdır.
6.10.6. Vakum Aspiratörünün Bakım ve Temizliği (Her kullanımdan sonra yüksek düzey dezenfeksiyon uygulanır.)
Uygulama
a) Toplama kavanozunun içindeki atıkları kapağını açarak veya üstündeki büyük delikten tuvalete boşaltılmalıdır. Önce su ile daha sonra 1/10 oranında sulandırılarak hazırlanan çamaşır suyu ile yıkanmalı ve kurulanmalıdır.
b) Hortumlar çeşme suyu ile yıkanıp içerisinden, 1/10 çamaşır suyu geçirilmeli ve 15 dakika sonra su ile durulanıp, kuru olarak saklanmalıdır.
c) Her aspirasyon işleminde tek kullanımlık aspirasyon sondaları kullanılmalıdır. Kullanılmış aspirasyon sondaları tıbbi atık kutusuna atılmalıdır.
d)Uygun biçimde toplanan malzeme çantasına yerleştirilerek işlem tamamlanmalıdır.
6.10.7 Tansiyon Aletinin Bakım ve Temizliği (Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama Hazırlanan solüsyonla yıkanmış ve sıkılmış temizlik bezi veya %70’lik etil alkol ile ıslatılmış bez veya alkol bazlı hızlı yüzey dezenfektanı (sprey şekli) ile manşon, puar ve hortumları silinmeli, işlem tamamlanmalıdır.
a)Aynı işlem steteskop kulaklık ve hortumları için de tekrarlanmalıdır.
b)Temizlik işlemi her hasta sonrasında tekrarlanmalıdır.
6.10.8 Şişme Atellerin Bakım ve Temizliği(Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama Her biri için aynı işlem, hazırlanan solüsyonla yıkanmış ve sıkılmış temizlik bezi veya %70’lik etil alkol ile ıslatılmış bez veya alkol bazlı hızlı yüzey dezenfektanı (sprey şekli) ile tüm yüzeyi alt üst edilerek silinmeli, işlem tamamlanmalıdır.
a)Temizlik ve bakım işlemi bittikten sonra her biri uygun şekilde çantasına veya ambulansın iç bölmesine düz olarak yerleştirilmelidir.
b)Şişme/ Vakum ateller düzenli bir şekilde her kullanımdan sonra fermuar ve delik açısından kontrol edilmelidir.
c) Temizlik işlemi her hasta sonrasında ve haftada bir tekrarlanmalıdır.
6.10.9. Boyunluk Setinin Bakım ve Temizliği (Sarf malzemesi değil ise) (Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama
a)Her biri kullanıldıktan sonra, hazırlanan solüsyonla yıkanmış ve sıkılmış temizlik bezi ile tüm yüzeyi alt; üst edilerek silinmeli, işlem tamamlanmalıdır.
b)Boyunluk setinin kanla teması olması durumunda benzer temizlik işlemi 1/10 sulandırılmış çamaşır suyu veya alkol bazlı hızlı yüzey dezenfektanı (sprey şekli) ile yapılmalıdır.
6.10.10. Canlandırma Çantasının Bakım ve Temizliği (Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama Hazırlanan solüsyonla yıkanmış ve sıkılmış temizlik bezi ile iç ve dış olmak üzere tüm yüzeyi silinmeli, işlem tamamlanmalıdır.
6.10.11.Portatif Oksijen ve Çantasının Bakım ve Temizliği (Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama Her nöbet değişimi sırasında portatif oksijen tüpünün dolu olup olmadığı kontrol edilmelidir.
a)Portatif oksijen, sabit oksijen sistemi ve manometreleri hazırlanan solüsyonla yıkanmış ve sıkılmış temizlik bezi ile iç ve dış olmak üzere tüm yüzeyi silinmeli, işlem tamamlanmalıdır.
b)Sırt çantasında kullanılıyorsa haftada bir kez sırt çantası hazırlanan solüsyonla yıkanmalı, sonra kurutularak kullanıma hazır hale getirilmelidir.
c) Sabit oksijen sisteminde bulunan su haznesi hazırlanan solüsyonla, ardından bol su ile yıkanmalı ve uygun miktarda distile su ile doldurulmalıdır.
d)Basit oksijen maskeleri tek kullanımlıktır, kullandıktan sonra atılmalıdır.
6.10.12 Kurtarma Yeleğinin Bakım ve Temizliği (Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama
b) Velcro tutucularla tutturulmalı, tokalar iç tarafa bakacak şekilde yeleği sarmaya göğüs kemerleri (hastanın sağ tarafı) tarafından başlanmalıdır.
c)Boyun desteği ve alın/çene kemerleri yelekle beraber veya ayrı olarak sarılabilir.
d)Bütün parçalar taşıma çantasına yerleştirilmelidir.
6.10.13. Mekanik Ventilatörün Bakım ve Temizliği (Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama
a) Ventilatörlerin iç temizlik, bakım ve dezenfeksiyon işlemlerinde üretici firma önerileri dikkate alınmalıdır.
b) Ventilatörlerin dış yüzeyleri, günlük olarak su ve deterjanla temizlenir ve 1/100 çamaşır suyu ile, ekran, panel gibi hassas yüzeyleri, tercihen %70`lik alkol veya alkol bazlı hızlı yüzey dezenfektanı (sprey şekli) ile dezenfekte edilmelidir.
c) Solunum devreleri yüksek düzey dezenfeksiyon yapılıp, kurutulur ve filtresi değiştirilerek tekrar kullanılmalıdır.
d) Filtreler tek kullanımlık olmalıdır.
6.10.14. Defibrilatörün Bakım ve Temizliği (Kan ve vücut sıvıları ile bulaş yoksa düşük düzey dezenfeksiyon yeterlidir.)
Uygulama Her kullanımdan sonra hazırlanan solüsyon ile nemlendirilmiş bir bezle tüm yüzeyi silinmelidir. Derivasyon ve pulse oksimetre kabloları hazırlanan solüsyon ile nemlendirilmiş bir bezle silinmelidir.
a) Defibrilatörün kaşıkları asla jelli bırakılmaz. Her kullanımdan sonra nemli bezle silinmeli, tam olarak jelden arındırılmalı, kaşıklar (kesinlikle) kurulanarak kullanıma hazır hale getirilmelidir.
b) EKG elektrotları temizliğin ardından cihaza takılır ve müdahaleye hazır hale getirilmelidir. (kış aylarında iletken jel sertleştiğinden cihaz üzerinde bulundurulmayabilir.)
6.10.15. Laringoskop Seti ve Bladelerin Bakım ve Temizliği (Her kullanımdan sonra yüksek düzey dezenfeksiyon uygulanmalıdır.)
Uygulama Her nöbet değişiminde öncelikle kontrol edilmelidir. Bladelerin ampüllerinin sağlam olup olmadığına bakılmalıdır. Laringoskopun pili kontrol edilmeli, zayıflamış piller değiştirilmelidir.
d) Kilitli poşet içerisinde çantasına yerleştirilerek işlem tamamlanmalıdır. (temizlik işlemi sırasında özellikle ampüllerin kıvrımlarına dikkat edilmelidir.)
6.10.16. Diagnostik Setin Bakım ve Temizliği (Her kullanımdan sonra yüksek düzey dezenfeksiyon uygulanmalıdır.)
Uygulama Diagnostik set: Otoskop, Oftalmaskop ve Rineskoptan oluşmaktadır.
a) Her biri kullanıldığı takdirde yukarıdaki gibi hazırlanmış solüsyonla silinmeli, çantasına yerleştirilerek kullanıma hazır hale getirilmelidir. (Bu temizliği yapmak için yeterli Zaman olmadığı durumlarda alet temizliğinde alkol bazlı hızlı yüzey dezenfektanı (sprey şekli) kullanılabilir)
6.10.17. Ambu Setinin Bakım ve Temizliği (Her kullanımdan sonra yüksek düzey dezenfeksiyon uygulanmalıdır.)
Uygulama Ambu ve seti her kullanımdan sonra mutlaka temizlik ve dezenfeksiyonuna dikkat edilmelidir.
a) Ambu kullanıldıktan sonra hazırlanan solüsyon ile yıkanmalı, işlem tamamlanmalıdır.
b) Ambu konnektörü yerinden çıkarılarak 1/10’luk çamaşır suyu ile yıkanmalı, durulanmalı, kurutulmalı ve yerine takılmalıdır.
6.18. AMBULANSIN İÇ TEMİZLİĞİ:
a) Uygulamayı gerçekleştirecek tüm personel eldiven kullanmalıdır Hastalar ile direk temas öncesinde ve sonrasında, her türlü tıbbi girişimde eldiven giymeden önce ve sonra, hasta bakımı sırasında kontamine (bulaşlı) vücut bölgesinden temiz vücut bölgesine geçerken ve eller görünür biçimde kirli veya bulaşlı ise eller sabunla iyice yıkanmalıdır. El yıkamanın gerekli olduğu, ancak su ve sabuna ulaşılamadığı durumlarda el antiseptiği kullanılmalıdır.
b) Malzemeler eksiksiz olarak hazırlanmalıdır.
c) Öncelikle köşe ve ayrıntılardan başlanmalıdır.
d) Araç iç zemin uygun biçimde süpürülmelidir.
e) Hastanın ve veya yaralının temas ettiği her yüzey temizlenmelidir.
f) Ambulans içerisindeki dolap sistemi, taban ve tavan kaplaması ile yan panel kaplamaları 1/100’lük çamaşır suyu ile silinmeli, işlem tamamlanmalıdır. Eğer hasta sekrasyonları ve kan ile görünür kirlenme varsa temizlik işleminde 1/10’luk çamaşır suyu kullanılmalıdır.
g) Yumuşak bezle mutlaka kurulama işlemi yapılmalıdır.
h) Araç bir süre havalandırılmalıdır.
i) Kontamine iğne uçları, v.b. materyal tıbbi atık çöp kutularında toplanmalıdır. Enjektör uçları ve tüm kesici, delici aletler (bisturi, lanset, cam kırıkları vb) kullanıldıktan sonra delinmez, kırılmaz küçük tıbbi atık kovalarına atılmalıdır.
j) Tıbbi atık 2/3 oranında dolduktan sonra en uygun bir sağlık kuruluşunun tıbbi atık çöpüne bırakıldıktan sonra bırakılan sağlık kuruluşunun adı ve bırakılma saati nöbet defterine yazılmalıdır. Bknz. YÖN. TL.06 Tıbbi, Evsel Ve Tehlikeli Atık Talimatı ( Hastaların, kan, ter, tükürük, tüy, balgam gibi enfekte materyalleri ile kontamine tüm tıbbi atıkları için üzerinde görülebilecek büyüklükte ve her iki yüzünde “ Uluslararası Biyotehlike” amblemi ile “ DİKKAT TIBBİ ATIK” ibaresi taşıyan kırmızı renkli plastik torbalar kullanılmalıdur. Tıbbi atık torbalarının içeriği hiçbir suretle sıkıştırılmamalı, torbasından çıkarılmamalı ve başka bir kaba aktarılmamalıdır. Tıbbi atıklar, başka atıklarla karıştırılmamalıdır. ASOS programı üzerinden kontrol formlarında tüm temizlik bilgilerinin girilmesi zorunludur
6.19. AMBULANSIN DIŞ TEMİZLİĞİ:
a) Uygulamayı gerçekleştirecek tüm personel eldiven kullanmalıdır
b) Malzemeler eksiksiz olarak hazırlanmalıdır.
c) Aracın üstü, önü, arkası ve yanları olarak ayrılan bölgeler sırasıyla yıkanmalıdır.
d) Ambulansı yıkamada öncelikle tekerlek ve jantlar yıkanmalı, çamurlarının akıtılması sağlanmalıdır. e) Aracın tepesinden başlanarak ılık veya soğuk su ile tüm araç yıkanmalıdır.
f) Sabun veya araç şampuanı su ile köpürtülmelidir.
g) Uygun fırçayla tepeden başlayarak tüm dış yüzey yıkanmalıdır.
h) Temiz su ile aynı şekilde durulama yapılmalıdır.
i) Yumuşak bezle mutlaka kurulama işlemi yapılmalıdır
j) Olanaklar dâhilinde paspaslar tam kurumadan yerleştirilmemelidir
7.UYARI VE ÖNLEMLER
7.1.Ambulanslarda rutin olarak 7 (yedi) günde bir detaylı olarak, günde bir kez genel temizlik yapılmalıdır. Bulaş riski olduğu varsayılan durumlarda ambulans temizliği her seferinde tekrarlanmalıdır.
7.2. Ambulans temizliğinde çalışanlar öncelikli olarak görev yerlerinin ve kullandığı cihazların temizliğinden olmak üzere tüm ambulansın temizliğinden birlikte sorumludur.
7.3. Araç olağan koşullarda sabah saatlerinde yıkanmalıdır.
7.4. Araç yıkanırken sabun olarak bulaşık deterjanı kullanılmamalıdır.
7.5. Uygulama adımları izlenerek her parça temizlenmelidir.
7.6. Araç güneş ışığında bırakılmamaya özen gösterilmelidir.
7.7. Dezenfektanlar özel saklama şişelerinde ve günlük olarak hazırlanmalı ve üzerine tarih yazılmalıdır.
8. İLGİLİ DÖKÜMANLAR
8.1. Vaka Sonrası Ambulans ve Malzeme Temizlik Kontrol Listesi.
Covid-19 Güvenli Çalışma Rehberi için tıklayınız.